fredag 29 juni 2012

Förstärkning, sprutgödsling, pumphaveri och stulen flagga.

I veckan som varit har vi haft hjälp av Niklas bror Jocke ute på banan då Niklas som skulle jobba med oss ute på banan juni ut blev inlejd till kansliet/shopen en vecka tidigare än först planerat.
Jocke lärde sig fort och det flöt på riktigt fint, men han hoppade som sagt bara in för att hjälpa till under den veckans glapp som nu vart mellan Niklas och den nya killen Jens som ska börja hos oss på måndag. Det känns trist att missa så bra killar som Niklas och Jocke ute på banan men jag hoppas och tror att det kommer kommer gå fint även hädanefter. 
Vi har även haft stor hjälp från Åre GK gamla Head greenkeeper Roffe som kom ut för att hjälpa oss under veckan, vilket var riktigt roligt! Det är superbra för oss att få ta del av hans kunskaper om hur banan är uppbyggd och hur allt fungerar. Det känns som han kan allt om den här banan så de är verkligen lärorikt!

Gödsling med flytande gödselmedelmedel.
Under veckan körde vi för första gången med flytande gödning. Dom två första givorna har vi kört med gödning i fast form (korn) men nu går vi över till flytande, lite senare än önskat men så blir det ibland då tiden är knapp.
Det gick fantastiskt bra, jag trodde vi skulle möta större problem då sprutan är gammal och jag trodde det skulle bli mycket svårare att få den att sprida rätt mängd. Men det är helt sjukt vad bra det gick, den gav exakt dom värderna jag ville ha och det vart jag otroligt glad och lättad över! 
Redskapsbäraren (fordonet) som vi kör sprutan på började dock jävlas lite och drack väl mycket olja och läcker lite kylarvätska så där behövdes en genomgång av motorn, så den är inlämnad på service och jag hoppas det går bra att få den i bra skick igen.


Vår redskapsbärare med sprutan på.


I vätskan som vi har i spruttanken häller vi i vattenfärg för att vi ska se vart vi har kört för att minska eventuella överlappningar eller missar. Här ser ni att gräset är lite blåare till höger och ljusare till vänster, så då ser vi exakt vart gränsen går och kan lägga nästa drag så exakt som möjligt. 
Det gula sträcket i mitten är från våran greenklippare som började läcka hydraulolja som  dödade gräset av hettan från oljan.

Pumphaveri.

En av våra tre vattenpumpar till bevattningen har lagt ner, förmodligen är det motorn eller själva pumpen som har skurit så även den är inlämnad på reparation. 

Bortplockad.

Bara två kvar tills tredje är fixad igen, men de klarar vi oss hyfsat med.

Stulen flagga.

När jag cyklade ut till golfbanan ikväll så såg jag att flaggan var borta och jag hittade den inte någonstans runt greenen så det måste vara någon som har snott den. Roligt folk det finns alltså...


Jag satte dit en av flaggorna från chippinggreen så länge.

Ruffknivarna.

Dom nya knivarna vi köpte till ruffklipparen funkade otroligt bra, det blir mycket finare än med dom gamla och det blir inte samma stora högar efteråt när man klipper där ruffen växt mycket. Det finns fortförande en liten tendens till det kvar men nu var det väldigt högt nu när vi klippte på många ställen och jag tror vi kan få bort högarna ännu mer om inte helt genom att ändra vinklarna på klippenheterna så att den sprider ut gräset ännu bättre. Dessutom är det punka på några av däcken som håller höjden på klippenheterna (aggregaten) så att när dom går för lågt så sprids inte gräset ut som det ska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar