måndag 22 april 2013

Vad har jag gjort för att förtjäna ett jobb som head greenkeeper på Åre GK?

En sak som jag kom på mig själv nu att jag inte berättat för er om är min bakgrund, vart jag fått den kunskap och erfarenhet jag har ifrån. 
Vet inte hur intressant de är för er, men dom som vill veta får helt enkelt läsa. :)

Det började med att jag hade gått ut Teknikprogrammet på Wargentinskolan i Östersund och hade svårt att hitta något riktigt jobb, jag kollade på lite utbildningar eller vad jag skulle kunna tänkas göra. En dag kom pappa och frågade om jag inte ville bli greenkeeper, han hade hittat en utbildning som hette KY Golfbaneskötsel nere på västkusten och jag tyckte det lät väldigt intressant så jag sökte.
Jag hade spelat väldigt mycket golf några år innan och under gymnasiet och då undermedvetet nog tyckt att de såg ut att vara ett rätt schysst jobb, men de var inte förns pappa frågade mig som jag insåg att man faktiskt kunde jobba med det och att det var ett alternativ.
Jag kom in på utbildningen och på den vägen var det.

Det var en 14 månaders så kallad "kvalificerad yrkesutbildning" som innehöll dessa ämnen:

-Motor och röjsåg
-Svetsteknik
-Golfbaneanläggning
-Golfbaneskötsel
-Ledarskap
-Ekonomi
-Marklära
-Maskiner och maskinlära
-Växtkunskap
-Examensarbete

Och så hade vi LIA (lärande i arbetslivet) i golfbaneskötsel på två olika golfbanor och en period ute på en verkstad som servar grönytemaskiner. Jag var på Fjällbacka GK och Östersund-Frösö GK samt Nyhlunds maskiner i Östersund. 
Examensarbetet bestod av att man skulle lägga upp ett skötselprogram för en påhittad golfbana för ett år med allt från gödselmängder med olika sorters gödsel till årets arbetsuppdelning för dom helårsanställda och säsongsanställda.
Väldigt lärorikt examensarbete då man fick lära sig mycket och sedan sammanställa allt det teoretiska man måste kunna för att leda jobbet på en golfbana. Önskar att man hade tid att följa dessa skötselplaner nu i praktiken med, men de är inte ens nära, de är på få golfbanor schemat för den grundläggande skötseln hinns följas fullt ut. Det är så mycket!
Det var en rolig och mycket lärorik utbildning, som jag idag är otroligt glad att jag gått.
Det blir ju så mycket roligare och intressantare när man vet varför man gör saker och ting, vad olika saker beror på och hur det hänger samman.

Sedan dess har jag jobbat en sommar på Östersund-Frösö GK och en säsong på Bro Hof Slotts GC. Säsongen på Bro Hof var så klart väldigt lärorik där man verkligen hade förutsättningarna att göra allting riktigt bra och fick lära sig att göra saker rätt och noggrant.
Jag har även jobbat tre säsonger på Frösö kyrkogård som kyrkogårdsarbetare där jag lärde mig mycket av det praktiska med maskinkörning och trädgårdsskötsel, som jag har nytta av nu.
Jag har även tagit förarbevis för grävmaskin och hjullastare.
(Jag har ju givetvis jobbat på många andra ställen med men de har jag inte direkt haft samma nytta av för golfbaneskötseln.)


Jag tror det var menat att jag skulle hålla på med grönyteskötsel på något sätt för när jag var liten älskade jag att gräva med spade, klippa gräs och kratta löv. Min mormor som vi besökte en gång varje sommar nere utanför Västerås lämnade alltid sina gräsmattor okrattade och oklippta när vi kom för hon visste att jag och brorsan älskade att hjälpa till ute på tomten. En annan som vi åkte till på midsomrarna i Dalarna hade lärt oss hur man krattar löv effektivast, genom att kratta dom så att de blev som en rand, man gick ände till ände och krattade "lövranden" lite bakåt hela tiden, jag kommer ihåg hur stolt jag var över att kunna det. Nörd redan då ;)
Låter som barnarbete nu men jag och brorsan längtade som sagt verkligen efter att få komma dit och hjälpa till med det. :)

Min klass på golfbaneskötselutbildningen.

Hoppas det intresserade någon.
Ha de fint! /Jocke









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar